vrijdag 15 maart 2013

Letterkoekjes !


Sinds ik de wereld van de icing ontdekte
en dat is nog niet zo vreed lang
maakte ik daar gretig gebruik van bij last-minute cadeautjes.
 
Een koekje is rap gebakken
en met een kleurtje of twee-drie icing in de diepvries komt ge al ver.
 
Het enige dat je dan nog moet hebben
is wat tijd om de boel te laten drogen.
 
En huppa.
Je hebt een cadeautje.
 
Een gepersonaliseerd cadeautje dan nog,
want je zwiert en zwatst op die koekjes wat je zelf wil.
Een welgemeende 'ooooh!' als resultaat.
 
Daar doe je het voor.
 
Genoeg gekletst.
 
Wat heb je nodig om dat zelf te doen?
*koekjes
 
(wel even laten ontdooien dan!)
 
Als spuitmondjes gebruikte ik de #1 en de #2,
maar da's een beetje goesting.
 
Ik begon met een rondeke
heb je vierkante koekjes,
maak dan een vierkantje...
en zo kan je dat feitelijk bij elke vorm doen.
 
Maar ik had dus een rondeke.
Met een rondeke van icing,
dat ik schoon opvulde.
 
Je weet, geen getaffel en gedoe met verschillende diktes icing.
Gewoon één en hetzelfde.
 
Rond dat gevulde rondeke zette ik wat dotjes.
Altijd schattig.
Je kan ze op het randje zetten,
of echt er zo nog half op zoals ik deed.
Of OP je rondeke.
 
Experimenteer een beetje, en je hebt al direct verschillende koekjes.




 
Even wachten tot de bovenlaag wat droog is,

en dan haal je je mooiste handschrift boven
en pleur je daar een letter op.
 
Ik maakte de koekjes voor een überschattige babymeid.
Een echt dotje.
Met een prachtige naam.
 
Ben je niet zo zeker over je handschrift?
Oefen dan eerst wat op een bakpapiertje,
of op een bord.
Of op eenders wat eigelijk.
 
Des te langer je wacht,
des te harder komt je letter op je koekje te liggen
in plaats van dat ie er zo wat in 'zakt'.
 
Dus wil je een hele scherpe letter,
zorg dan dat je koekje helemaal droog is
en neem een dun spuitmondje voor je letter.



 
En voila.

Dat is het eigelijk !
 
Je kan andere kleurtjes nemen voor een speels resultaat.
Of dan weer die kleur voor de letter,
en die kleur voor de dotjes,...
 
Ik hield het simpel.
Het moet niet altijd moeilijk zijn,
toch?
 










 

Steek dat nu in een mooi zakje,
of een doosje.
Met een bijpassend strikje.
En je hebt jezelf letterkoekjes gemaakt.
Perfect als cadeautje
voor zowat elke gelegenheid.




  

5 opmerkingen:

  1. Geweldig! Ik moet er ook eens wat mee gaan doen. Ik vind het altijd zulke leuke dingen die hier voorbij komen. En bakken is echt enorm leuk om te doen (ookal is de mini oven voor lang niet alles geschikt)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er echt geweldig uit..
    perfect zelf..
    Knap gedaan... waren vast zo op... hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, een perfect cadeautje! Mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog weinig ervaring met het versieren van koekjes, maar dit ziet er zó leuk uit, dat móét ik eens proberen. Vraagje: om de icing te kleuren, heb je daar vloeibare kleurstof voor nodig, of kan dat ook met die kleur'pasta' die men vaak gebruikt om fondant of marsepein te kleuren? Groeten, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn zo makkelijk, je gaat er plezier aan hebben om ze te maken !

      Je kan ook perfect icing kleuren met pasta ipv de vloeibare kleurstof. Ik gebruik zelfs liever de pasta, omdat die de consistentie van je icing niet gaat verbrodden :-)

      Veel plezier ermee !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...