zondag 3 februari 2013

Sprits-koekjes !

Ik leerde sprits maken in de bakkersopleiding.
Heel makkelijke
piece of euh cookie
koekjes.
 
Je spuit ze met een spuitzak
en een geschikt spuitmondje.
Je weet wel,
met karteltjes ipv een gewoontje.
 
Het recept is heel simpel en je hebt er niets speciaals voor nodig.
Zo hebben we dat graag.
 
Dus.
- 250g goede boter
- 150g suiker
- 4g zout
- 60g eiwit
(dit zijn gemiddeld twee eiwitjes)
- 350g bloem
- 50g melk
 
Je zwiert de boter op tijd uit je koelkast,
smelten is big no-no,
dan verander je de stuctuur van je beslagje en dat wil je niet.
 
*1*
Dus je neemt je zachte boter en klopt deze samen met de suiker romig.
Zwier er je eiwitjes onder en meng goed.
 
*2*
Je bloem zeef je eerst,
en bij je mengsel kieper je dan eerst een beetje melk
dan wat bloem
weer een beetje melk
terug wat bloem...
zo ga je verder tot alles goed opgenomen is.
 
 
Kieper heel dat -nog best kleverige- goedje in een spuitzak
en dan kan je beginnen !
 
Ik raad aan om een stoffen spuitzak te nemen,
of een plastieken van goede kwaliteit,
geloof me maar gewoon op mijn woord,
ik heb al meermaals zo'n snoepzak-zak aan flarden zitten duwen omdat het nog eerder barstte dan koekjes produceerde.
 
Je kan verschillende vormjes maken,
ik maakte gewoontjes,
even een rondje draaien en hup.
Of langere met een slag in.
 
 
*1*
Je kan daar dan met een natte vinger een putje in duwen in het midden,
en vullen met bakvaste chocolade
als je die niet hebt, zoals ik op die moment, dan pleur je er gewoon een galletje in, komt ook goed.
Of wat suiker,
of wat je maar wil.
 
*2*
De lange zagen er zo uit...
die kan je nadien in de chocolade dippen,
of ook suiker over strooien.
 
 
Bakken doe je op 190°C,
tot ze een licht gouden randje hebben.
Baktijd hangt af van oven tot oven...
een 10 minuutjes heeft het toch wel nodig.
 
En dan zijn ze klaar !
Lekker verse
precies uit de bakkerij afkomstige
sprits !
 
Honderden variaties zijn mogelijk met dit recept,
je kan er cocos door mengen,
amandelschaafseltjes die je eerst goed fijn gaat snijden.
Afwerken met chocolade,
suiker,
gekonfijte kersen,
...
noem maar op !
 
 
Chocolaatje zonder belletjes krijg je door bakvaste chocolade te gebruiken.
Dit is even lekker,
maar ziet er een beetje raar uit ;-)
 
 
Bewaren in een luchtdichte doos
ze worden wat zachter met de tijd,
maar bewaren best lang.


10 opmerkingen:

  1. Ziet er héél erg lekker uit!! Alleen jammer dat we in ons appartementje geen echte oven hebben. Nu kijk ik nog meer uit naar onze verhuis :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel receptjes al verzamelen dan, kan je direct aan de slag ! ;-)

      Verwijderen
  2. Als ik mijn Schone Man ergens blij mee kan maken, zijn het wel spritsen! Eiwitten en melk in't zanddeeg - heel kort door de bocht samengevat - dat maakt het verschil! Ga ik proberen, de variant van de lange S-jes in chocolade gedoopt, kijken of ik een Heel Tevreden Man kan krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had geen tijd voor chocolade toen, maar dat maakt het helemaal af :D dus zeker eens doen !

      Benieuwd of je Schone man een Heel Tevreden Schone Man zal worden ;-)

      Verwijderen
  3. Heerlijk recept, leuk dat je het deelt, dank je wel
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmmmmm klinkt erg lekker
    en ziet er ook lekker uit.
    Dank je wel voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook nog eens heel erg lekker, dus dan zijn we compleet he ;-)

      Verwijderen
  5. Geweldig, bedankt voor het receptje! Ik ben echt zot van spritskoeken, heb ze nog nooit gemaakt (te groot risico: op voor ze klaar zijn). Maar nu ga ik toch eens overstag gaan, vrees ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo heel erg veel maak je er niet van, van dit receptje. Dus dan is de schade nog niet zo groog he ;-) toch eens proberen !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...