woensdag 27 februari 2013

Bakles ! Deel 12

 Les 12 !
 
We kwamen dichter en dichter bij de sinterklaasperiode.
Nu hoor je me niet dikwijls zeggen dat ik genoeg heb van iets zoet en njammie,
maar nog voor het effectief sinterklaas was
kon ik al geen speculaas meer zien of ruiken.
 
Ik vrees dat deze les,
en het resultaat ervan,
er iets mee te maken heeft.
 
We maakten koffiekoeken,
suikerbrood
en
jaja...
speculaas.
 
De uitroltafel bij de koffiekoeken is een handig middeltje om alles netjes op de juiste dikte te krijgen.
Die soort moet 5.5mm dik zijn,
die dan weer 3 komma nogwatte...
begin maar te meten anders.
Niet zo handig.
 
Voor de rest is het zowat een gewoonte geworden.
Ik denk dat dat het punt zowat is.
Zo dikwijls iets maken
dat je er niet meer bij moet nadenken.
En het dus ook niet meer mislukt.
 





 
We maakten ook gevulde speculaas.
Als ge dat met amandeltjes doet is dat lekker.
Met kokos is dat *bweik*.
Dus ik ga er niet te veel woorden over vuilmaken.
Vulling.
Lagen.
Op elkaar.
Snijden.
Done.
 
 
 
De gewone speculaas dan.
Je hoort daar zoveel bibber-bibber verhalen van.
Bleek dat eigelijk niets in z'n eigen te zijn.
Ofja.
Dat zeiden de collega's toch.
Ik zat met mijn handen in een ander deeg
en kwam alleen maar piepen als ik die er even uitgetrokken kreeg.
 
Ik commandeerde iemand om het even voor te doen,
en als die te snel ging,
ging ik gluren bij iemand anders.
 
Rollen,
op zijn plaats,
goed aanduwen.
Eerst een stukje boven weg.
Dan tegen je buik en in één trek...
hup!



 
 
 
 
Als die gebakken zijn,
en heel even afgekoeld zijn zodat ze niet meer zo kwetsbaar zijn,
omdraaien die handel.
 
Blijkbaar wle een verschil tussen printspeculaas
en hasseltse speculaas.
Het ene loopt meer dan het andere,
en het andere geeft een betere print van de vorm dan het ene.
Klinkt logisch.
Buiten dat lopen dan.
 

 
Het deegje dat mijn aandacht opslorpte was dat van het suikerbrood.
Weer een tijdje geleden dat ik broodjes maakte,
dus altijd even spannend.
Belangrijkste om te onthouden is:
een goed jasje van deeg-zonder-suiker maken,
en dat spul niet bakken zonder een aluminium bakje er onder.
En op tijd uit de oven halen.
Wil ook al eens helpen.
 



 
Voila.
Dat was het weer !
 
Tot volgende week !


2 opmerkingen:

  1. pff... dat ziet er allemaal zo lekker uit, en gij kunt dat nu gewoon ook allemaal maken... mmmmm lekker... ik krijg al honger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sta er elke keer opnieuw versteld van hoeveel jullie maken! En 't ziet er elke keer opnieuw even lekker uit. Hap hap, hier zit ik nu met een slaatje...

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...