donderdag 17 januari 2013

Bakles ! Deel 7

*trekt een snelle spurt naar de computer*
 
Snorrie mensen,
hoe strak mijn blogplanning ook is,
ik blijf me mispakken aan mijn half uurke me-time 's morgens,
ik klik maar in het rond op Pinterest
wat een vergif is dat eigelijk
dat vreet gewoon mijne vrije tijd op.
Big time.
 
Dus ik moest gisteren nogal rap zijn
want er kleeft zo een stickie-nat-wittig-goedje op mijne auto
zodat het op een sneeuwballeke lijkt
en da's nu al drie ochtenden he,
niet te geloven.
 
Bon.
 
In les 7 maakten we kennis met bladerdeeg.
Remember al die 'boooh' verhalen over bladerdeeg?
Toeren
en moeilijk jong!
En ingewikkeld.
Met nog meer van dat overdrijfsel.
 
Ma neet gij.
Gewoon lots en lots van boter
speciale boter.
En wat rollen,
wat draaien met dat lapke
en ge hebt een schooooon velleke bladerdeeg.
Ik zwier er binnekort wel eens een tutorial op.
Piece of...euh...bladerdeeg !
 
We maakten dus zelf ons lapje,
voor de eerste keer.
 

 
Ge moet dat dus niet zitten afmeten per stuk he,
daar heb je zo'n handig ding voor.
 
 
Er werd ook nog brood gemaakt.
Met van die jakkiebakkie rozijnen in.
 
 
Iedereen maakte een andere soort van koffiekoek.
Voor ons waren het de sterretjes.
Ziet er ingewikkeld uit, toch?
*verwacht ja-geknik nu*
 
Maar dat is het écht niet.
Gewoon wat tactische sneedjes en wat plooiwerk
zo het moderne origami werk.
 
 
We leerden dat restjes bladerdeeg ook gewoon te verwerken is als opgerolde koeken.
Dus die geliefde jakkiebakkie rozijnenkoeken
en zoals deze chocoladekoeken
da's gewoon restspul.
Goed om te weten.
 
Daar heb je dan verschillende varianten in,
zoals met kokos
of frangipane bij in.
Een bakker smeert daar gewoon zijn restjes van alles in
en plakt daar dan een naam op.
 

 
Dit was zo'n les waar je eigelijk ogen te kort kwam,
want het was dan wel dezelfde bladerdeeg,
maar de diktes verschillen ook per soort koek.
 
Deze koek kreeg een dotje pudding en een plakje ananas.
Wat ik ook niet wist,
je mag dus geen verse ananas gebruiken in koffiekoeken,
dat gaat helemaal zuur worden
verkleuren
en meer van dat moois.
Dus eigelijk moet je al blikananas gebruiken.
Ik dacht dat het gewoon puur luiheid was.
Niet dus.
 
 
Onze broodjes zagen er zo uit,
na hun tweede rijs.
Dat kreeg wat sneedjes,
en een laagje ei.
 
Wist je dat je die sneedjes moest trekken met een kartelmesje?
Geen gewoon patatschillertje,
maar echt een mesje met kleine karteltjes.
Zo trek je het deeg niet kapot,
maak je mooie egale sneden
en komen ze het mooiste open bij het bakken.
 
 
Deze koeken waren ook klaar voor de oven,
gevuld met appeltjes.
 
 
Onze sterretjes kregen een dotje pudding,
en een halve abrikoos.
Allez ja
hier kregen ze een halve halve abrikoos.
Want de abrikozen zaten half in het blik,
en we moesten er 'een helft' op doen,
dus we dachten
'aha, dan moet er een halve halve abrikoos op'.
 
Niet dus.
Er moet een halve op.
Punt.
 
 
Dit noemen ze doortrekkers,
omdat je één kant een slag moet geven
voor het een streepje pudding krijgt.
 
 
 De gewone chocolade koeken zijn feitelijk niets meer dan vierkantjes bladerdeeg,
doorsnijden,
vullen met pudding
op hun kopje leggen
en afstrijken met chocolade.
 
Hoe dikwijls ik heb zitten piekeren hoe ze die maken,
niet te doen.
En tja,
dan is dat zo simpel als wat.
 
 
 
 
 
Onze sterretjes na het bakken,
om je tanden gewoon rechtstreeks in te zetten.
Niet aan te raden trouwens,
nogal warm.
 
 
Als alles zo stuk voor stuk uit de oven mag,
is het tijd om alles te laten afkoelen,
en af te werken zoals het hoort.

 
 
 
 
 
Meestal is dat eventjes terug een chaotisch moment,
iedereen moet zijn mise en place ergens kwijt kunnen
want dat werkt nu eenmaal het makkelijkste.
En iedereen heeft ook tegelijk diene spuitzak met pudding
of die bloemsuiker nodig.
 
Maar niets leuker dan elkaar te helpen,
samen te werken om op tijd af te hebben
en al de maakseltjes te zien veranderen in échte pareltjes.
 
Geef toe,
dit ziet er lekker uit !
 
 
Schol !
 
En tot volgende week !
 
Oja, vergeet mijn give-away niet he !!
Maareuh mannekes... ik moet jullie teleurstellen,
dat patroontje dat ik jullie liet zien,
't is geen hoes voor de strijkplank
en 't is geen stofje ook niet ;-)
 
Maar jullie gaan er content mee zijn
dus meedoen maar !
 
 

3 opmerkingen:

  1. amai, smullen! Die lessen zijn toch elke keer opieuw een feest (ook om naar te kijken!) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bij jullie chocoladekoeken genoemd wordt, zijn bij ons Belgische koeken. We gaan in de buurt wel eens koffie drinken (na het winkelen)
    en bestellen dan 9 van de 10 x zo'n Belgische koek, chocolade bovenop en met pudding gevuld, heeeeerlijk zijn ze !!
    Echt verslavend, misschien probeer ik ze zelf ook eens te maken, jouw foto's zijn in ieder geval zeer uitnodigend.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha serieus? En dat hebben ze niet in nederland?
      Ik vind, van alle koffiekoeken, deze het lekkerste.
      Nu moet ik zeggen dat ik zelf niet zot ben van het concept 'koffiekoek' in het algemeen, omdat ze er nogal rap rozijnen tussen pleuren ;-)

      Dus dit zijn ook mijn favorieten.
      Goed om te weten dat ik onze noorderburen daar vast een plezier mee kan doen ;-)

      Ik maak binnekort een tutorial over hoe je zelf bladerdeeg maakt, én deze koeken. Is supereasy !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...