zondag 2 december 2012

De Peppa-taart, de taart afwerken

Hier zijn we er dan mee,
deel 2 van de Peppa-taart versieren.
 
Ik wilde veel vrolijk gefrul en schattige details op de taart
zonder dat het een overhoop werd.
 
Dus ik ging aan de slag met icing.
 
Wat is het toch heeeeerlijk om je gangen te gaan met dotjes en protjes
stipjes en streepjes
wiebeltjes en friemeltjes.
 
*1*
Ik begon met vele hartjes en bloemetjes uit te steken uit suikerpasta.
Deze had ik vrij dun uitgerold, ik wilde geen dikke plakjes,
het moest fijn zijn
en het zou fijn zijn
en het was ook fijn.
Maar dat kostte me best veel priegelwerk.
Ik zorgde er ook voor dat elk randje netjes glad was,
dat doe je door er even met je vinger over te gaan,
geen rafeltjes of 'vellekes', niet mooi.
*2*
Dan haalde ik mijn spuitzakken boven
en vloekte ik
meermaals
en nog eens
tot alles er uiteindelijk lichtelijk deftig uitzag.
De deftigste van allemaal pikte ik er uit
en gebruikte ik voor mijn taart.
Want dat is een goede tip die ik even kan meegeven:
maak genoeg!
Als je teveel hebt, je kan het bijhouden voor een ander projectje, in een afgesloten doosje.
 
 
Ik weet niet goed waarom,
want die krengen hebben me al meer dan eens hoofdpijn gegeven
maar het is en blijft wel heel erg mooi,
dus telkens begin ik daar opnieuw aan,
aan die miserie.
 
*1*
Deze keer was ik slimmer,
ik maakte er al veeeeeele op voorhand.
*2*
Omdat de taart zo'n dikke 2uur in een hobbel-de-bobbel-auto moest overleven,
besloot ik dat ik best de bolletjes in de helft deed.
Niet alleen zorgde dat ervoor dat ik niet zoveel bolletjes moest rollen
(HA!)
Maar het maakte mijn raakvlak met de taart ook groter,
waardoor ik zeker wist dat ze goed gingen blijven hangen,
en de rit zouden overleven.
Ik plakte ze deze keer vast met icing.
Geen risico's nemen, noemen ze dat dan.
 
*3*
Nadat ik een dotje icing op mijn bolletje gespoten had,
mocht dat netjes naast zijn kameraadjes,
op een proper lijntje
op de taart.
 
*4*
Dat geeft dit als resultaat!



*1*
Toen mijn hartjes en bloemetjes voldoende uitgehard waren,
dit duurt een half uurtje ongeveer,
schikte ik ze netjes op een boterpapiertje
rond Peppa.
Zo wist ik al waar ik ze wilde,
voor ik ze op de taart zou leggen.
 
*2*
Ik zwierde en zwatste nogal gul met de icing,
ook Peppa mocht geen halve millimeter moven tijdens de Grote Rit.
 
*3*
En dan was het alleen nog hartje-bloemetje-hartje-bloemetje-hartje-bloemetje-...
netjes vastkleven op de taart met een dotje icing.
 
*4*
Je kan daar nog even mee bewegen en wriemelen,
maar dan is't finito en plakt de boel vast en blijf je er best met je vingers af.


Voor het eerst had ik een groter taartplateau voorzien,
deze had ik ook met suikerpasta bekleed.
Deze plateau is dikker dan mijn gewoonlijke gouden onderlegger,
lekker stevig en hobbel-bestendig dus.
 
*1*
Ook die decoreerde ik met wat frulletjes en dotjes icing.
*2*
De rest van mijn bloemetjes en hartjes mochten er ook op.
 

 
En toen...
toen was mijn taartje af !
Hélemaal zoals ik het in mijn hoofd had,
zonder al te veel troubles en B-C-of-D-plannen.
 
 
 
 Het enige dat je nodig hebt voor zelf ook zo'n taartje te maken
is een dikke portie tijd
een voorraad suikerpasta
een spuitzak met icing
en enkele kleine uitsteekvormpjes naar keuze.
Geen 1001 tools of materialen die je maar één keer gebruikt.
Gewoon simpel:
gebruik je fantasie :-)
 
Hopelijk hebben jullie er iets aan.
 
Fijne zondag allemaal !

17 opmerkingen:

  1. Waw, prachtig! En dankzij mijn dochter weet ik nu ook wie peppa is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende haar ook niet voor ik deze taart maakte, je kan niet alles kennen he :-)

      Verwijderen
  2. Schitterend om dit te zien! Ik ben niet zo zot van suikerpasta, maar als je ziet wat je er mee kan maken... Prachtig! Ik volg sinds kort je blog en zal dit blijven doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om te eten ben ik er ook niet helemaal wild van, hoewel ik ondertussen een 'lekkere' variant gevonden heb, tot zover pure suiker echt lekker kan zijn natuurlijk.
      Maar het is zo fijn om mee te werken, en met een tikkel geduld ontstaan er dan heel erg leuke dingen.
      Lief dat je meeleest !

      Verwijderen
    2. Je kunt inderdaad spreken van MOOIE dingen :). Heerlijk dat er zo veel dingen zelf gemaakt kunnen worden. Alleen word ik er gek van dat ik de tijd niet vind om al die dingen uit te proberen. Ik ben nog niet zo lang actief als blogger, maar zijn er zo geen tips voor beginners als ik? Ik heb het gevoel dat mijn blog amper gelezen wordt... Alvast bedankt!

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor je complimentje Gietje. Ik heb je een mailtje gestuurd... misschien heb je er iets aan?
      Veel blog en leesplezier nog !

      Verwijderen
  3. Heel mooi en weer duidelijk uitgelegd! Al die fijne details maken jouw werk echt weer de moeite waard! fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super wat een vrolijke taart .....dat heb je ons weer mooi laten zien ;o)
    fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PRACHTIG !!!!
    Heel mooi gemaakt!
    Liefs,
    Corien .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hij is prachtig zeg! Wauw!
    (en ik vind het heel prettig lezen, zo met de nieuwe foto-opstelling/uitleg)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, fijn om te weten ! Het geeft wat extra werk, maar het komt wel lekker clean over zo, vind ik zelf ;-)
      Dus merci voor je mening !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...