vrijdag 14 december 2012

De Bumba-taart: de krulletjes

Ik mocht voor een heel erg schattig neefje een taartje maken.
Weer helemaal iets anders
lekker vrolijk en kleurrijk.
Met één groot thema.
Bumba!
 
Nu was ik zelf niet zo zot van dat gekke mannetje.
Hoewel na ettelijke filmpjes kijken
voor de kleuren en alles goed te kunnen bestuderen
blijkt dat toch wel een koddig figuurtje te zijn.
 
Er ging best wat denkwerk vooraf,
en weer vele spulletjes die ik voor een eerste keer eens probeerde
en fabriceerde.
 
Zo ook de krulletjes.
Nu... zo moeilijk kon dat niet zijn,
dacht ik zo.
 
Dus ik gebruikte gewoon mijn gezond verstand,
en ging aan de slag.
 
Ik deel graag even mijn mini-tutorial met jullie.
 
Wat heb je nodig?
- suikerpasta in verschillende kleurtjes
- wat ronde potloden of balpennen
- een deegroller of een klein uitrolstokje
- een scherp mes
 
*1*
Suikerpasta kan je best altijd goed doorkneden
of het nu een nieuw pakje is of iets dat je al even hebt liggen,
speelt geen rol.
Je gaat zo zorgen dat je geen kleurverschil krijgt,
naden of kreukjes werk je zo ook direct weg.
 
Dan rol je een lapje suikerpasta goed dun uit,
strooi met bloemsuiker als je oppervlakte plakt.
Met goed dun bedoel ik écht dun,
een millimeter of 2.
 
Snij nu dunne reepjes af met een scherp mesje.
 
*2*
Neem je balpen of potlood of iets dat rond en niet te dik is,
hou het beginstukje van je suikerpasta-slangetje vast,
niet te hard duwen of trekken...
 
Dat wikkel je dan voorzichtig,
maar toch aansluitend
rond je voorwerp.
 
*3*
Probeer het begin en het sluitstukje aan dezelfde kant te houden,
zo kan je het laten drogen op die kant en blijft het mooi in vorm.
 
*4*
Dat doe je met verschillende kleurtjes,
voor het leukste effect.
 
En dan gewoon een uurtje geduld.
Leg het niet te warm,
want dan gaat je suikerpasta scheuren en breken.
Gewoon op kamertemperatuur.
 

Na een uurtje
 -of twee... als je tijd hebt?-
kan je voorzichtig het begin en het einde wat los wiebelen
en het krulletje er schoontjes afschuiven.
 
Wees voorzichtig want de suikerpasta is dun
en dus heel fragiel.
Laat het zo nog verder uitdrogen.
 
 
Et voila.
Je hebt schattige krulletjes !
Goed voor op een kindertaartje,
maar ook gewoon op alles dat feestelijk mag zijn.
 
Ik ga ze allesinds meer maken vanaf nu !
 

 
Dit zijn nu de fijne versies,
je kan natuurlijk ook het allemaal wat groffer maken.
Dikker uitrollen,
dikker snijden
en dan krijg je een dikkere versie van de krulletjes.
 
Des te langer je sliertje is,
des te langer je krulletje,
maar pas op... dan breken ze ook makkelijker.
 
De eindjes niet zo mooi?
Dan kan je met een scherp mesje er een stukje afsnijden,
en dan is het opgelost.
 
Veel plezier ermee !



1 opmerking:

  1. leuk!!!!!

    Maar wanneer krijgen we nou de taart te zien...... wil hem zo graag zien

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...