zondag 21 oktober 2012

Op een rode paddestoel...


...vol met witte stippen...
*zingt*
 
Ik maakte paddestoel-met-witte-stipjes-knoopjes.
 
Dat is zo makkelijk om te typen en te zeggen.
Maar boy o boy wat duurde dat een eeuwigheid.
 
Om jullie niet helemaal te ontmoedigen:
het was fun!
 
En ik dacht ook dat het makkelijk zou zijn.
Dat was het ook.
Het was alleen zo tijdrovend dat ik mezelf -meermaals- vervloekte.
In duizendvoud.
 
Ik begon met een lapje rode fimo.
Dat ik helemaal zacht had gekneed,
en door mijn pastamachine had laten uitrollen.
Stand 1.
Het dikste dat het machinetje kan dus.


 
Dan nam ik er een stukje wit bij.
Dat rolde ik heeeeel erg dun uit.
Ik wilde kleine witte stipjes.
Geen grote mazelen.

 
Ik doorploegde mijn kasten tot ik iets vond waarmee ik mijn kleine stipjes kon uitsteken.
En ik vond mijn spuitmondje.

 
Werkte perfect,
dat moet ik toegeven.
 
Gewoon even *hup* in de fimo.

 
En dan met een tandenstokertje het eruit duwen.

 
Zo kon ik dan met datzelfde tandenstokertje voorzichtig het stipje op zijn plaats duwen.

 
Dat deed ik dan nog eens...

 
En nog eens...

 
En dat deed ik dan heel veel keertjes achter elkaar.
Tot ik het moe was om steeds op datzelfde plekje te wroeten.
Dus ik maakte er een tafereeltje van.

 
Hele vele stipjes bij elkaar.
Had ik nu écht geen kleiner plakje rood kunnen nemen?

 
Meer dan anderhalf uur later had ik dit.
Geen zwans nee... het waren véél stipjes !

 
Jah !
Eindelijk klaar !
 
Ik rolde er eens over met mijn deegroller.
(mijn fimo deegroller, remember: alles dat je gebruikt voor fimo moet je ofwel énkel voor fimo gebruiken, ofwel telkens na je gebruik heel-heel-heel erg goed reinigen)
 
 
Dat rode lapje met de witte stipjes duwde ik nog eens door mijn pastamachinetje.
Op de 2de stand.
Zodat ik de dikte zou krijgen die ik wilde voor mijn knoopjes.
 

 
Toen kon het uitsteken beginnen !
Nog gaatjes in de knoopjes
bakken,
en huppakee !
 
Hier zijn mijn rode-paddestoel-met-witte-stippen-knoopjes.

 
Ze zijn schattig.
Maar ik denk niet dat ik ze in het kort nog eens ga maken ;-)
 
Oja.
Je kan ook een worstje rollen met fimo
hier stukjes van snijden
en dit gebruiken als stipjes.
Maar dan zullen je stipjes niet mooi gelijk zijn.
Het gaat sneller.
Dat wel,
en da's al véél waard natuurlijk.
 
Veel plezier !!


18 opmerkingen:

  1. Dat zijn inderdaad héééél erg veel stipjes :-) Maar wel een superleuk resultaat! Ik heb hier ook nog wat fimo liggen (die al een tijdje ligt te wachten) en krijg wel zin om er ook iets mee te gaan doen, dus je werkje met engelengeduld schrikt me voorlopig nog niet af :-)
    fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het je niet afschrikt: doen dan ;-)

      Want ze zijn zo schattig als ze af zijn. En dit is echt helemaal niet moeilijk, alleen een beetje tijdrovend ;-)

      Verwijderen
  2. Wauh wat zijn de stippenknoopjes goed gelukt.....maar ik snap wel dat je er een beetje tureluurs van werd ;o).....en waar ga je ze nu voor gebruiken? Een leuk vestje in t groen met paddenstoeltjes erop ;o) en dan die leuke stippenknoopjes natuurlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze liggen nog te wachten op een projectje. Misschien inderdaad wel een leuk fluffy groen vestje met paddestoeltjes... wie weet, lijkt me een geweldig idee !

      Verwijderen
  3. Heel leuk! Ik denk dat je vlak groot genoeg is om nog vele knoopjes uit te kunnen halen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo héél veel knoopjes waren dat niet, spijtig genoeg ;-) maar toch wel een aantal !

      Verwijderen
  4. Het mag veel werk geweest zijn, ze zijn dan ook wel héél erg mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indertijd deed ik dat met plasticine -jàà, toen heette dat nog zo ;-)- met een spuitje. Worstje plasticine daarin duwen en dan kleine beetjes spuiten en telkens "afsnijden". Misschien de moeite om eens te proberen?

      Verwijderen
    2. Plasticine, dat ken ik ook nog :D

      Fimo is zo zacht niet, je kan dat wel zacht maken, maar dan lopen de 'bolletjes' makkelijker uit en dan krijg je streepjes ipv mooie rondjes.

      Ik probeerde ook al een worstje en dan stukjes afsijden, maar dan zou ik heel even de fimo in de diepvries moeten steken (en dat is ook wat ik volgende keer ga doen), want anders vervorm je je worstje elke keer als je er een plakje af gaat snijden.
      En dan worden je stipjes geen mooie egale stipjes.

      En dat wilde ik dan ook weer niet.

      Dus een oplossing is: worstje maken, diepvries in, en dan snel genoeg stipjes snijden ;-)

      Verwijderen
  5. Wat een mens al niet door voor z'n hobby :) Wel heel leuk resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt he ;-) om te kunnen glunderen over het resultaat... daar doe je al zotte dingen voor.

      Verwijderen
  6. Prachtig, deze mooie knoopjes!
    Je vele geduld is beloond met veel schoonheid!
    Liefs,
    Corien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oei, da's een werkje! Petje af voor het geduld...
    Maar zekers, het resultaat mag er zijn, prachtige knopen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dat noem ik nog es doorzetten en volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je doorzettingsvermogen is wel beloond wat een super knopen heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow die knopen zijn echt super, so cute <3. Heel veel plezier ervan! Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...