vrijdag 25 mei 2012

Fanta-cake recept

Mijn allereerste stapjes in de bakwereld waren cake-mixen
brownie-mixen
en héél makkelijke receptjes waar niks in mis kon gaan.

En stress jong dat ik dan had !

Geen moment week ik van die oven, bijna met mijn neus tegen dat deurke geplakt.
Nagel-knauwen
'zou het...?'
 'moest ik nu niet eerst...?'
'amai is dat wel normaal...?'

Om maar te zeggen,
het was nooit mijn *zen* moment
die baktijd.

Nu was het recept van de fanta-cake écht wel supereasy,
dus dat werd mijn eerste cake ever zonder poederke of pakske.
En wonderwel lukte het allemaal nog vlotjes ook ;-)

Dus om een klein beetje nostalgisch te doen
zocht ik eventjes het receptje 'van toen' op
en ging ik dat vrolijk nog eens maken.

Hier komt ie !

Nodig?

- 4 eieren
- 250g suiker
- 250g zelfrijzende bloem, gezeefd
- 1 zakje vanillesuiker
- 125ml zonnebloemolie
- 150ml fanta (jaja, échte fanta)

Wat moet je doen?

- mix je eieren met de suiker en de vanillesuiker tot een goed schuimig geheel
- voeg de olie toe, goed blijven mixen
- voeg dan de fanta toe
en grijns even zottekes met de broebeltjes*
- voeg dan beetje bij beetje je bloem toe
- bak je cake in een voorverwarmde oven van 170°C,
ongeveer 30 min of tot je prikker er droog uit komt.

Tips:
- klop je eieren en suiker héél schuimig, dat geeft het lekkerste resultaat
- je cake gaat nog heel wat rijzen in de oven, dus zorg dat je niet meer dan 2/3 van je bakvorm vult
- ik moest mijn cake bijna 50 min bakken, dat lag natuurlijk aan mijn bolle vormpje, dus leer je oven kennen, dat helpt ;-)

Dit was mijn resultaat:


Zoals ik zei:
een schattig boltaartje !

En lékker !

*broebeltjes: bubbels

Zeker eentje om ook eens uit te testen,
eneuh, ook voor de bak-dummies he !

Fijn weekend alvast dames,
geniet van het geweldige weer
(en vergeet niet gul met de zonnecreme te smeren!)

13 opmerkingen:

  1. Ik vind het zo'n grappig idee, een cake met frisdrank er in! Smaakt hij sinaasappelig?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee zenne, hij smaakt niet sinaasappelig :D

      Het is een neutrale cake van smaak, maar de bubbeltjes maakt dat hij heel luchtig en lekker sponzig is van textuur.

      Verwijderen
  2. Ja, ik vraag me ook af hoe dat zit en vooral hoe dat smaakt. Ik vraag me af of dat ook zou werken met icetea, heb nl. geen fanta in huis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn de bubbeltjes die je nodig hebt om het luchtige effect te krijgen, want van de smaak merk je niks.

      Je kan altijd eens proberen ;-)

      Verwijderen
  3. Ik ben bezig om de Fanta-cake te gaan maken. Inmiddels alles in huis, maar als ik het recept begin staat er: 'mix je eieren met de suiker en de vanille suiker. Hoeveel gewone suiker moet erin? Ik ben benieuwd! Wie weet kan deze dummie een lekkere cake bakken vanavond......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goh... Ik denk dat ik twee keer 'suiker' getikt heb, dus dat er niet meer in moet. Maar dat weet ik pas heelheel zeker als ik mijn recpt nakijk en dat kan ik deze avond laat pas... Ik kan me niet voorstellen dat ik een ingredient vergeet op te sommen, maar twee keer hetzelfde tikken verkomt me wel meer ;)

      Verwijderen
  4. Weet je wat? Ik ga het gewoon proberen. Zien we wat het wordt en straks laat ik het weten! Bedankt voor je reactie! Heb al zoveel lekkere en leuke dingen op je blog gezien......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 250 gram suiker. Ergens anders gelezen op internet... Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk ! Ik keek ook even mijn recept na en er staat inderdaad 250g suiker.

      Carla: hopelijk is ie toch gelukt? ;-)

      Verwijderen
  6. Die van mij staat nu af te koelen ;-) Door mijn iets te grote vorm en te weinig suiker in huis is het een erg lage taartbodem geworden, maar de mon chou en de kersen gaan het morgen wel goedmaken ;-)
    Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt inderdaad erg lekker ! Hopelijk was ie dat ook :-)

      Verwijderen
  7. Hij is wat laag uitgevallen, misschien heb ik hem tekort in de oven gehad. Ik vind het nu zo zonder de suiker wel lekker, smaakt naar eierkoek. Ga het binnenkort nog eens proberen met de extra suiker, andere vorm en wat langere baktijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je geprikt na de baktijd? En waren je eieren schuimig? Dat kan wel door die suiker komen... dan kan je je eieren ook niet zo fluffy kloppen...
      Snorrie ! Ik ga er beter op letten dat ik niet per ongeluk een regeltje vergeet te typen.
      Hopelijk was ie toch lekker :D

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...