dinsdag 20 maart 2012

Recept kippengehakt-frikandellen

De wijvenweek is afgelopen,
tedoeme toch!
Bij elk volgende initiatief om samen iets te doen, gelieve me een seintje te geven.
Dank u.

Bon.

Hier in de kempen eten we onze kriekjes met frikandellen.
Jazeker.
Maar frikandellen zijn bij ons gehaktballetjes.
Je weet wel?
Pingpongballetje groot... lekker bruin gebakken...?
Geloof me nu maar gewoon op mijn woord.
Zo is dat hier.
Ik eet niet graag varkensvlees, dus ook geen varkensgehakt.
En ook geen runds.
Kip is nog net oke.
Dus ook de frikandelletjes moeten met kip.
Een jaartje of 2-3 geleden maakte ik ze voor het eerst.
Met mijn bumblebee-zusje naast me.
Ik met mijn handen in het gehakt, dat na een tijd tot achter mijn oren en ellebogen hing...
zij met perfect propere pollekes* en een wijsneuzerige uitdrukking op haar snoet.
 mijn zusje leerde me hoe ik balletjes moest maken.
Lékkere balletjes.
Want vieze dinges maak ik niet.
Bon.
*flits* 2-3 jaar terug in mijn geheugen.
In de ouderlijke keuken,
met nog haren tot aan mijn poep, maar dat doet er niet toe.
En een getergde blik in mijn ogen.
Want ik hou niet van gehakt.
Ofja... eigelijk wel, maar niét als dat tot achter mijn oren en boven mijn ellebogen hangt en ik een *smooths smooths* geluid kan creeëren door gewoon even mijn handen samen te nijpen.
Vettig,
i'm telling you.
KEI vettig.
Zullen we dan maar gewoon het receptje geven?
Voor ik nog verder afdwaal.
Alez ja... receptje is veel gezegd.
Want we doen het gewoon op gevoel.
Eerst meng je het gehakt los.
Geen 'met-mijn-handen-in-het-gehakt-wroeten-gedoe' meer,
mijn woodietje doet dat in mijn plaats vanaf nu ;-)

Dan kieper je er een ferme klot* mosterd bij,
peper en zout en kippenkruiden (het is kippengehakt, dus goed kruiden!)
en paneermeel naar eigen gedacht.
Een eitje per 500gram gehakt ongeveer.
En mengen maar.

Dan maak je eventjes je handen nat (dankjewel voor de tip Jeroen Meeus!),
zo kleeft het gehakt niet en kan je beter balletjes rollen.
En dan neem je een beetje, *rol rol rol*, en hup je hebt een balletje.
En dat doet je tot je gehakt op is.
Ik maakte hier balletjes voor in de soep, en grote frikandelletjes.
Die ik niet op foto heb ;-)


Ondertussen laat je water koken,
en kap je je gerolde balletjes in dat water.
Als ze komen bovendrijven (met kleine is dit heel snel, met grote frikandelletjes duurt dit even)
dan zijn ze klaar !

Dan schep je ze uit het water, laat je ze even uitlekken en leg je ze bij elkaar.
Dit zijn balletjes voor bij in de soep,
dus die kan je er zo inkieperen... of invriezen voor alle volgende porties soep.

De balletjes die je met kriekjes eet (of met appelmoes?),
die ga je nu nog eerst mooi bruin bakken voor je ze op eet.

Het is eventjes werk.
Maar zelfgemaakte frikandelletjes zijn ZO lekker !
Geen voorgepakt spul meer voor mij.
*pollekes = handen.
*klot = kwak, een goede ferme lepel -of twee...-, in deze situatie.
Smakelijk !!

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij is nederland het enige land waar frikandellen (of frikadellen) echt iets heel anders is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleine toevoeging misschien voor de mensen die niks hebben tégen varkens- of rundsgehakt? Het oorspronkelijke recept, (van die wijsneuzerige zus) gebruikte half kippengehakt, en half gemengd gehakt (wat dus neerkomt op een kwart rund en een kwart varken).
    En misschien ook toevoegen dat gij zélf gevraagd had om ze te maken, en dat ik eigenlijk néé gezegd had omdat het (als ik me m'n eigen woorden goed herinner) 'een vettige gedoe' was, maar na lang aandringen hadden we een deal: ik de toevoegingen en het recept, en gij deed het kneden... :-p Vooraleer iedereen hier denkt dat ik lui ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Details die ik me allemaal niet meer kan herinneren precies ;-) ge zult wel gelijk hebben.

      Wat betreft dat gehakt: merci !

      En ge zijt niet lui... maar geef toe dat ge met plezier dat ei en die mosterd toevoegde, om dan heel hard te lachen met mijn gezicht.

      Leve mijn woodietje !!

      Verwijderen
  3. mmmm dat klinkt wel heel lekker
    Dank je wel voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...