dinsdag 27 september 2011

Chocolade-chocolade-chocolade-koekjes !

Meer chocolade dan dit kan niet denk ik.
Mijn kookboekje noemt het 'driedubbele chocoladekoekjes', dus da's hetzelfde wat ik zeg he ;-)
Mijn Bumblebee-ouders kregen werkmannen over de vloer, voor...euh... de vloer te leggen
(wat een rare zin)
En ik vind dat bij koffie koekjes horen, dus ik bakte chocoladekoekjes, en de vanille crisps waren ook voor toen.
Het receptje:
Wat het je nodig?
- 75g boter op kamertemperatuur
- 175g lichtbruine bastardsuiker
- 1 ei
- 150g zelfrijzende bakmeel
- 2eetlepels cacaopoeder
- 100g witte chocolade, gehakt
- 100g melkchocolade, gehakt
Wat moet je doen?
- klop de boter en suiker in een mengkom tot een licht en romig mengsel
- roer het ei, meel en cacaopoeder erdoor tot er een soepel deeg ontstaat
- roer de gehakte chocolade erdoor, schep 20 hoopjes van het mengsel op twee ingevette bakplaten
- laat voldoende tussenrulmte tussen de hoopjes, zodat ze goed kunnen uitzetten
(ben ik de enige die 'hoopjes', in combinatie met 'chocolade' wel heel erg dubbelzinnig vind?)
- bak de koekjes 8-10 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C, tot ze licht verkleurd zijn
- laat ze eerst wat uitharden, en dan verder afkoelen op een rooster
En wat deed ik?
Niet luisteren naar het receptje... dat vooral ;-)
Ik zette de boter in de microgolf.
Stout, stout !
Dan gebruikte ik kristalsuiker ipv bastardsuiker,
want ik ben daar helemaal geen liefhebber van.
En dat klotste ik bij de boter.

Dan zwierde ik er het ei en de bakmeel bij.
Het cacao poeder verving ik door nestlé-poeder, je weet wel, om chocolademelk mee te maken.
Die tip las ik ooit eens op een blog of recept, je krijgt een veel zoeter en lekkerder resultaat.
En niemand is echt fan van witte chocolade hier, dus nam ik gewoon extra melkchocolade,
en draaide ik er ook van die niet-smeltbare bolletjes bij
(in de hoopjes leek het wel op keuteltjes... om dan toch bij hetzelfde thema te blijven ;-) )
Ik hoopte dat ik dan lekkere chocoladebrokjes in de koekjes kreeg.

Eneuh, ja sorry, maar dat zag er nu eenmaal niet zo heel smakelijk meer uit:


Ik dacht: hoezo 20 hoopjes... ik doe het zoals ik zelf wil:

Awelz ja, dat was niet zo'n clever idee... bleek nadien:

Dus maakte ik mijn hoopjes de volgende bakplaat toch maar wat kleiner...
je kan nu eenmaal niet altijd je goesting doen ;-)

En laat een beeeetje meer speling er tussen dan hier op de foto... als ik het mag aanraden.

En dan 10 minuutjes in de oven,
even laten afkoelen op de bakplaat (is wel nodig, want ze zijn heel erg zacht als ze gebakken zijn)
en dan op een rooster.
En uiteindelijk was dit het zalig geurende resultaat:

In een doosje, op weg naar de werkmannen !
Lekkere brokjes chocolade er in, door mijn chocolade-strontjes-parels-druppels (whatever hoe het ook noemt), en lekker zacht binnenin.
Njaaaaam !!

7 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, dat eindresultaat!! En, werden ze me enthousiastme ontvangen??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn proevers waren er direct compleet wég van ;-)
    Wel best diezelfde dag opeten, de dag nadien zijn ze iets krokanter. Wat niet erg is, maar wij houden wel van 'zacht' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je het niet probeert kan je het niet weten he :-)
    Ik ga zo meteen cakejes maken se, jongste dochter is morgen jarig en trakteert op school. Schoonzus die niet mag werken omdat ze pril zwanger is komt deze namiddag wat helpen versieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. klinkt wel heel le
    gaan we eens proberenker zeg!!1

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mmhhhhhhh dat klinkt goed zo jammer dat we nog geen pc hebben die ons mee laat ruiken naar die lekkere koekjes.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik kon al niet volgen : pompoensoep bij de chocoladekoekjes ! maar dat kan niet slecht zijn : dit recept sla ik op !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga ze proberen.. weer eens wat anders dan sieraden maken..

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...