vrijdag 22 juli 2011

Bananenflapjes Recept en How-To

De bananenflapjes.

Recept kan je het eigelijk niet noemen, en how-to ook niet ;-)
maar ik weet geen andere benaming, dus krijgt het die titel.

Ik ben maar wat aan het improviseren geslagen, dat krijg je als je al heel wat dingen in en uit de oven geladen hebt... en dat is blijkbaar goed meegevallen dus ik deel het even met jullie.

Voor 4 flapjes snij je een 3-tal bananen in stukjes. Niet te klein, maar ook niet te grof.


Je strooit eens met je kaneelpotje er over.


En hup een zakje vanillesuiker erbij !


En dan meng je de handel goed door elkaar:


Neem een lap bladerdeeg:


En steek er rondjes uit (of vierkantjes...).
Ik heb nog maar pas zo'n (hoe noemt het?) ding voor flapjes te maken gekocht, dus ik gebruikte de onderkant om uit te steken, zo was het ineens de goede maat.


Voila, mijn 4 rondjes.


Even op het 'flapjesding' placeren.


Een eidooier met wat melk mengen...


En de randjes 'doreren', met het mengsel bekladden dus, zodat het straks mooi kleeft.


Wat bananen in het 'flapjesding'
(gouden raad: niét te veel nemen of je flapje zal mislukken ;-) )


Ik wilde banaan én chocolade, en ik had nog zelf-gemaakte-chocolade-schilfers liggen,
dus die kieperde ik er netjes bij.
Anders kan je stukjes chocolade nemen, of gewoon banaan, dat kan ook.


En huppakee ! Dichtplooien, goed aandrukken...
(als je zo'n flapjesding niét hebt... dan plooi je het gewoon met je handen dicht)


En dit was mijn eerste flapje !

Hier ga je met het eidooier-melk mengsel nog eventjes over,
zodat het een mooie glans krijgt na het bakken.


Dan verwarm je de oven voor op 180°, en de flapjes mogen 20-22 minuutjes in de oven.

En dan krijg je dit lekkere resultaat !!


Je flapjes zijn gaar als ze niet meer te plat aanvoelen (ze mogen nog zacht zijn, maar niet 'week')
en een mooi goud kleurtje hebben.

Eventjes op de bakplaat laten afkoelen, zodat ze wat steviger worden.
En dan verder laten afkoelen op het rooster.

Dit... is hoe het niet moet, zoek de fout !


Dat krijg je als je met 100 dingen ineens bezig bent ;-)

Smakelijk !!

6 opmerkingen:

  1. interessant zo n flapjesding, waar kan je dat kopen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit! ik bedenk me net dat ik ook zo'n ding in de kast heb....ooit gekregen maar nog nooit uit de verpakking gehaald. toch maar es doen misschien...:-)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Flapjes heerlijk mhhhhhh maar met banaan ????,Dat heb ik nog nooit geprobeert,Strooi je geen suikertjes op de bovenkant ??? Dat gaat zo lekker smelten en plakt heerlijk ;o)
    fijn weekend ......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er mooier uit en 'echter' maar we vloeken altijd op dat geplak (of bij veel bloemsuiker, vloeken we daar op ;-) ) dus toch liever zonder.

    Is heel lekker, zeker proberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook nog zo'n flapjeding liggen maar gebruik 'm ook nooit. Maar vandaag dan toch maar eens uit de la halen en wèl gebruiken en niet handmatig te werk te gaan. Bananen heb ik ook in huis maar ik kies toch voor een andere fruitsoort of ... voor hartige hapje. Bananen en dan ook nog met chocolade en/of suiker is me te zoet en dat vind ik alleen met vlagen lekker.
    Bedankt om me weer aan de flapjes te zetten en een prettige (herfst)dag.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...