zondag 26 juni 2011

Kruimel-koekjes recept + how to

Ik noem ze kruimel koekjes... maar eigelijk moet er in de titel staan:
'mottig vervelende, irritante, lastige, kruimel-deel-koekjes'.

Maar da's niet echt een uitnodiging om verder te lezen, toch? :-)

Ik zal het maar steken op het feit dat ik met 15 dingen tegelijk bezig was, en ik het deeg misschien nét te lang in de koelkast heb laten rusten... want het recept komt van een zéér gewaardeerde Peggy Porschen.

Wie is Peggy Porschen? Awelz, de schrijfster van dit geweldige boek (en nog enkele anderen)


Prachtig boek, deze dame maakt dan ook geweldig mooie kunstwerkjes.

Maar kom... we hadden het over koekjes ;-)

Onze dame noemt ze 'suikerkoekjes'. Wat misschien een mooiere naam is dan wat ik ze geef.

Dit heb je nodig voor ongeveer 25 middelgrote koekjes (of véél kleintjes):

- 200 gram ongezouten goede boter
- 200 gram fijne kristalsuiker
- 1 ei, losgeroerd
- 400 gram bloem
- merg van vanillestokje (ik was lui en gebruikte vanillesuiker...misschien daarom het 'gekruimel'?)

Van materiaal:

- een elektrische mixer
- plasticfolie
- deegroller
- uitsteekvormpjes naar keuze
- palletmesje (of spatel, lukt ook)
- bakplaat
- bakpapier
- taartrooster


Recept:

- klop met de mixer de bloter met de suiker en het merg van het vanillestokje tot alles goed vermengd is. (klop niet te hard, anders zal je deeg uitlopen)
- klop het ei er zorgvuldig door
- voeg de bloem toe en klop op lage snelheid tot zich een deegbal vormt
- wikkel deze bal met platicfolie en leg hem minstens 1 uurtje in de koelkast
- leg nadien je deeg op een licht met bloem bestoven werkvlak en kneed kort door
- rol gelijkmatig uit, tot je deeg overal even dik is
- steek met de vormpjes het deeg uit en leg ze op en bakplaat die je met bakpapier hebt bekleed
- zet ze ongeveer 30 minuutjes in de koelkast
- verwarm je oven voor op 180°C
- bak je koekjes 6-10 minuutjes lang, tot ze heel lichtbruin kleuren aan de randjes, laat afkoelen op taartrooster

Dit is wat ik deed:

Mijn ingrediënten, zonder de vanillesuiker, want die was ik in eerste instantie natuurlijk vergeten :


We kloppen het allemaal mooi bij elkaar
(ik had de boter een beetje laten smelten, voor makkelijker te werken)


We kieperen de bloem erbij:


En nog wat en mixen maar:


Mijn deegballetje... in zijn mooie rode kom:


Mijn deegballetje... in zijn jasje:


Na een uurtje of anderhalf (of twee...?) in de ijskast, uitrollen (en vloeken en terug uitrollen en nogmaals vloeken, en dan maar deftiger doorkneden, wat opwarmen, uitrollen...vloeken... en ga zo maar door)
Tot ik dit kreeg:


Ik koos voor hartjes:


In de oven ermee, na 15 minuutjes kreeg ik die beloofde gebruinde randjes pas (zoals ik al zei: gekke oven), en had ik een geurige keuken (en gang... en traphal...)

En dus mooie, en lekkere harten-koekjes:


Koekjes werden getest én goedgekeurd... maar mijn ander receptje was blijkbaar NOG lekkerder.

Was dat zo... of is het gewoon omdat IK zo hard heb zitten vloeken op het deeg, dat ze zo lief zijn om dat te zeggen (zodat ik terug dat ander recept kan nemen ;-) ).

Bewaartip: als je ze niet gaat glazuren (zoals ik nu dus) kan je ze omwikkelen met aluminiumfolie en op een droge, koele plaats bewaren. Zo blijven ze een maandje houdbaar.

Smakelijk !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...