vrijdag 27 mei 2011

How To: Taart afsmeren

Een taart afmeren... waarom doen we dat?

Eerst en vooral: omdat we zo een superstrak resultaat krijgen bij het bekleden ervan.
Want een taart moet niet alleen lékker zijn, maar ook mooi.

En ik -als beginnende taart, zoals mijn hollandse collega's zeggen- wil natuurlijk een taartje maken dat zo strak en netjes mogelijk eruit ziet.

Dat vraagt serieus opzoekwerk, hoe en wat kan je het beste gebruiken, hoe doe je dat en hoe gaat het in zijn werk... awel, daarom deze How- To natuurlijk :-)

Hou in gedachte dat ik ook maar een beginner ben he, niks is perfect ;-)

Ook willen we de taart afsmeren, omdat zo de suikerpasta of marsepein
 (die we gebruiken om te bekleden nadien)
mooi gaat kleven op onze taart.
Anders 'zweeft' dat laagje zoets er zo maar op, en nu is het een geheel.

De botercreme gaat ook je taart zacht houden én vers, zodat je geen harde, droge klomp krijgt.
Vrij belangrijk dus ;-)

Je kan de taart afsmeren met vanalles, maar ik koos deze keer voor botercreme.

Dit is wat we gaan doen:

Je botercreme haal je uit de koelkast en klop je een keertje ferm door.
Je neemt een spatel of een groot mes of whatever waar je graag mee werkt en bestaat uit een glad oppervlakte.
Dan smeer je een goede veeg botercreme over je bovenkant van je biscuit. Je verdeelt alles mooi en je doet hetzelfde met de zijkanten.

Zorg dat alles goed bedekt is, maar ook geen overdreven dikke laag, en dan zit dat er ongeveer zo uit:


De randjes zijn nu mooi egaal, geen gaatjes en putjes meer.

Mijn bovenkant kan op de foto nog wat beter ;-)

Dan zet je je taart voorzichtig in de ijskast (ik had hem op een taartbordje gezet, dat zie je op de foto) voor een half uurtje of een uur.

En dan doe je hetzelfde, je gaat er nog eens over, je vult alle putjes en gaatjes en scheurtjes en trekt zo héél je taart mooi glad.

Ga gerust op een afstandje staan zodat je ziet waar er nog bubbeltjes zitten en waar er bulten verschijnen.

Alles glad ?

Tijd voor terug in de ijskast te laten uitharden.

Laat gerust een goed uurtje staan, ga ondertussen lekker gezellig iets anders doen ;-)

Dan haal je je biscuit terug uit de koelkast,
en hou je je spatel een tijdje onder heet water, zodat ie héél warm aan voelt.
Strijk dan mooi langs alle kanten over je taartje, zodat alle oneffenheden (zoals de bovenkant op de foto, de overlappingen van de creme) verdwijnen.

Is je spatel koud? Veeg hem af en maak hem terug warm. Altijd goed afdrogen nadien natuurlijk ;-)

Doe dat zo lang als je zelf nodig vind en tot je taartje supersuperstrak is.

Ik was content met dit resultaat:




Laat terug goed afkoelen in de koelkast.

Of... als je nu even genoeg hebt van biscuit, wikkel je hem goed in met plastiekfolie, steek hem in een plastiek zakje en *hup* de diepvriezer in !

Dat deed ik namelijk met mijn taartje.
Want ik moest wat plannen en schikken om alles op tijd gedaan te krijgen doordat ik tijdens de week weinig tijd had.

En mijn arme biscuitje zag er zo uit:



Dan kunnen we morgen gaan bekleden en decoreren !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...